Профілактика гострих та хронічних отруєнь. Літературні видання, особливо ті з якими будуть працювати діти, повинні пройти перевірку на вміст формальдегіду та важких металів, та мати документи, які підтверджують безпечність використаних поліграфічних матеріалів для здоров’я людини.
Профілактика зниження рівня зору. Читати необхідно в самому найкраще освітленому місці кімнати, бажано, навколо вікна, щоб на книжку падало природне світло і не було тіней. Природне світло – найкраще для читання. Пам’ятаючи про можливість похмурої погоди та читання у вечірній час необхідно знати вимоги і до штучного освітлення. Так, для правильної організації читання треба мати як загальне, так і локальне штучне освітлення – тобто на столі повинна стояти настільна лампа (зліва – для лівши, з права – для правши). Це обов’язків атрибут для школярів. Рівень штучного освітлення згідно ДБН В.2.5-28:2018 «Природне і штучне освітлення» для читальних залів бібліотек складає – не менше 400лк. З огляду на той факт, що на сьогоднішній день майже у всіх школярів є комп’ютери на робочому столі, необхідно встановити монітор так, щоб не було відблисків від вікна, а також від верхнього або від локального освітлення.
Відстань від книжки до очей повинна складати 40-45 сантиметрів. Саму книгу слід тримати в нахиленому положенні. Багато як дорослих, так і дітей, полюбляють читати напівлежачи в кріслі або навіть лежачи на дивані. Але так читати не рекомендується, тому що при лежанні з книгою не тільки формується неправильне положення голови, а й порушується положення очей. Людина читає з напівзакритими очима, напівпріспущені повіки притискають очі, змінюючи переломлення світлових променів та спотворюють зір. Окрім того, лежачи дуже важко додержуватись правильної відстані від очей до тексту. Освітлення листів книги, частіше за все, – неправильне, на книгу падають тіні. І як результат, – втома. Таке положення при читанні може призвести в подальшому до короткозорості та астигматизму. Особливо це актуально для дітей у яких очі ще формуються і ростуть, і ще не придатні до екстремального навантаження. Можна читати напівлежачи в кріслі, за умови розслаблення, зайняття зручної пози і забезпеченні додаткового освітлення. Але найзручнішим і правильним місцем для читання, особливо для дітей, є спеціально підібрані по зросту стіл і стілець. Місце має бути організовано так, щоб ноги дитини були зігнуті під кутом в 90 градусів і торкалися підлоги, щоб спина була пряма – дитина не повинна нахилятися або «зависати» над столом. Висота столу повинна бути майже на рівні грудної клітини.
Необхідно пам’ятати, що для дітей тривалість безперервного читання повинна бути трохи менше, ніж у школі. Так, норми для школяра молодших класів складають 30 хвилин читання або виконання шкільного домашнього завдання з подальшою обов’язковою перервою-відпочинком під час якої можна проводити гімнастику для очей. Основне її завдання – розім’яти всі зовнішні м’язи ока:
— поводити очними яблуками в різні боки, вліво-вправо;
— зробити кілька кругових рухів очима, ніби малюючи поглядом коло;
— моргнути;
— подивитися у вікно і сконцентрувати погляд на чомусь далекому.
Максимальний час читання на день з обов’язковими перервами і виконанням гімнастики для молодшого школяра складає 2 години. Старший школяр може без шкоди для очей витримати 45-50 хвилин безперервного читання; максимальний час – більше 4 годин на день, але також з обов’язковими перервами.
За комп’ютером молодші школярі можуть працювати по 15 хвилин з перервою в 30 хвилин; учні середньої та старшої школи – по 30 хвилин з перервами не менше 10 хвилин. В цілому, дітям не рекомендується проводити за комп’ютером більше 2 годин.
У будь-якому випадку, орієнтуватися треба на дитину. Якщо вона втомилася, скаржиться, що на біль у очах, голові – то, звичайно, змушувати її читати далі не треба. Найкраще проведення часу після виконання домашніх завдань і читання з метою профілактики перевтоми очей – вийти на прогулянку. Регулярні, а краще щоденні, прогулянки в будь-яку погоду є важливою умовою для збереження хорошого зору.
Профілактики порушень постави та сколіозів. Вимушена поза під час читання дуже втомлива. Люди не завжди помічають втому, особливо, якщо їм цікаво і вони захоплені книгою. В результаті людина починає нахилятися вниз або в сторону не від того, що їй погано видно, а тому що втомилася спина. Як наслідок виникає деформація спини, хребта, неправильна постава, підвищена стомлюваність.
Необхідно пам’ятати і про нормативи максимально допустимої ваги, яку може собі дозволити людина без наслідків для здоров’я. Так, загальна вага підручників із розрахунку на один навчальний день у комплекті з шкільним приладдям, без ваги ранця або портфеля, не повинна перевищувати допустимих гігієнічних норм перенесення учнями ваги на відстань до 3 км:
I-II класи – 1,5-2,0 кг;
III-IV класи – 2,0-2,3 кг;
V-VI класи – 2,3-3,0 кг;
VII-VIII класи – 3,0-3,5 кг;
IX-XI(XII) класи – 3,5-4,5 кг.
Вага кожного підручника не повинна перевищувати: для I-II класів – 300г; III-IV класів – 350г; V-VI класів – 450г; VII-X класів – 500г; XI-XII класів – 600г. Збільшення ваги підручника можливе, але не більше ніж на 20%.
Виконуючі вище перелічені правила Ви і Ваші близькі будете отримувати задоволення від читання та нові знання без негативних наслідків для здоров’я.