За даними центру громадського здоров’я МОЗ України у період з 06.05. по 12.05. 2019 в Україні проходить тиждень безпеки дорожнього руху. Це 5-й Глобальний тиждень безпеки дорожнього руху, що проходить під егідою ООН у різних країнах світу.
Всесвітня організація охорони здоров’я у своєму Глобальному звіті з безпеки дорожнього руху за 2018 рік зазначає, що ДТП, це не просто гірка випадковість, це те, чому можна запобігти.
За даними ВООЗ, ситуація з ДТП погіршується. Смертність у наслідок ДТП зросла до 1,35 млн. людей на рік. Це близько 3700 осіб помирають у світі від ДТП щодня.
Крім того, десятки мільйонів отримують поранення або інвалідність щороку або їх життя зазнає змін через отримані травми, які мають тривалий вплив на здоров’я.
Такі втрати мають дуже сильний вплив на сім’ї та суспільство вцілому.
Існує багато причин для такої тенденції: швидка урбанізація, погані стандарти безпеки, відсутність дотримання правил дорожнього руху, водії під час руху в автомобілі відволікаються або перевтомлюються, інші під впливом наркотиків або алкоголю, перевищення швидкості та нехтування пасками безпеки та шоломами.
Одним з найбільш вражаючих фактів у звіті ВООЗ є те, що травмування у наслідок ДТП є головною причиною смерті людей у віці від 5 до 29 років.
Ми повинні повернути наші вулиці нашим дітям. Вони мають право почувати себе в безпеці.
Ключові повідомлення Глобального звіту ВООЗ про стан безпеки дорожнього руху (2018):
- Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху у період з 2011 до 2020 років призвело до виняткового підвищення уваги, інвестицій та зусиль, спрямованих на зниження кількості смертей та травм на світових дорогах
- Хоча країнами досягнуто прогрес щодо посилення законодавства з безпеки дорожнього руху, покращення безпечності доріг та транспорту, покращення надання допомоги при дорожньо-транспортних пригодах, кількість смертей та травм під час ДТП залишається неприйнятно великою
- Досягнутий прогрес мав недостатній темп для реалізації Цілі Сталого Розвитку ООН 3.6. щодо зниження кількості жертв ДТП на 50% до 2020 року
- Понад усе, зростання прогресу сприяє підвищенню політичної волі та зобов’язанням на найвищому урядовому рівні.
1, 35 мільйонів смертей у ДТП щорічно
123 країни мають закони про дорожній рух, які містять найкращі практики щодо принаймні одного з ключових поведінкових факторів ризику
88 % пішоходів переміщуються 1- та 2 –зірковими дорогами
40 країн запровадили 7 з 8 пріоритетних стандартів ООН щодо безпечності транспорту
109 країн мають єдиний телефонний номер з національним покриттям для активізації екстрених служб.
Ось так відображена у звіті ВООЗ ситуація з безпекою дорожнього руху в Україні.
Таблиця 1.
Україна
Населення: 44 438 624
Група доходів: середня
Валовий національний дохід на душу населення US$ 2310
Інституційна база | |
Керівна агенція | ні |
Фінансується за рахунок державного бюджету | — |
Національна стратегія з безпека дорожнього руху | ні |
Фінансування впровадження стратегії | — |
Ціль зменшення смертності | — |
Безпечніші дороги і мобільність | |
Аудит або рейтинг з присвоєнням зірок який вимагається для нової дорожньої інфраструктури | так |
Проектувальні стандарти для безпеки пішоходів/велосипедистів | так |
Інспектування/рейтинг за зірками вже збудованих доріг | так |
Інвестування для оновлення ділянок з високими ризиками | ні |
Політика та інвестиції у міський громадський транспорт | так |
Безпечніший транспорт | |
Загальна кількість зареєстрованого транспорту станом на 2014 рік | 14 433 709 |
Автомобілі на чотирьох колісний легковий транспорт | 9 162 795 |
Моторизований 2- та 3-колісний транспорт | 1 725 447 |
Великогабаритний транспорт | 2 063 276 |
Автобуси | 324 151 |
Інші | 1 158 040 |
Ухвалені стандарти щодо транспорту | |
Стандарт фронтального удару | ні |
Контроль стабільності електроніки | ні |
Захист пішоходів | ні |
Системи запобігання зламування замків у мотоциклах | ні |
Надання допомоги при ДТП | |
Доступ до єдиного екстреного номеру | Національний, єдиний номер |
Реєстр травм | відсутній |
Офіційна сертифікація для осіб, які надають допомогу на догоспітальному етапі | так |
Національне дослідження систем екстреної допомоги | ні |
Статистика | |
Зафіксовані випадки смертей у наслідок ДТП (2016) | 4 687* (76 % чоловіки, 24 % жінки) |
Розрахунки ВООЗ щодо смертності при ДТП (2016) | 6 089 |
Розрахунки ВООЗ щодо смертності на 100 000 населення (2016) | 13,7 |
*Джерело інформації Державна служба статистики України | |
Безпечніші учасники дорожнього руху | |
Національне законодавство щодо обмеження швидкості | так |
Максимально допустима швидкість в межах міста (сільська місцевість) | 60 км/год |
Максимальне максимально допустима швидкість поза межами міста | 90 км/год |
Максимально допустима швидкість на автострадах | 130 км/год |
Органи місцевого самоврядування можуть регулювати обмеження швидкості | так |
Правозастосування/виконання вимог законодавства | 0 1 234 5 6 7 8 9 10 |
Провідний тип правозастосування | — |
Національне законодавство щодо керування у стані сп’яніння | так |
Допустимий вміст алкоголю в крові – для всього населення | 0,02 g/dl |
Допустимий вміст алкоголю в крові – для молодих або недосвідчених водіїв | 0,02 g/dl |
Проведення рендомних перевірок з допомогою алкотестерів | ні |
Проведення тестування у разі смертей при ДТП | Всі водії проходять тест |
Правозастосування\виконання вимог законодавства | 012345678910 |
% ДТП спричинених перебуванням у стані сп’яніння | 7% |
Національне законодавство про використання шоломів | так |
Застосування для водіїв та пасажирів | так |
Необхідне кріплення шолома | так |
Стандарт щодо шоломів | ні |
Діти-пасажири на мотоциклі | Заборонено до 12 років/145 см |
Провозастосування\ виконання вимог законодавства | 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 0 |
Дані про використання шоломів | — |
Національне законодавство про паски безпеки | так |
Використання пасків безпеки пасажирами на передньому та задньому сидінні | так |
Правозастосування/ виконання вимог законодавства | 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 |
Дані використання пасків безпеки | — |
Національне законодавство щодо дитячих для спеціальнихзасобів, щодаютьзмогупристебнутидитину за допомогоюременівбезпеки | так |
Діти на передньому сидінні | Дозволено при наявності автокрісла
(Ніяких конкретних посилань назасоби фіксації дітей у автомобілі, крім посилання «спеціальні засоби» для дітей до 145 см і 12 років, ті які сидять на передньому сидінні. |
Вимога щодо необхідності наявності для спеціальнихзасобів, щодаютьзмогупристебнутидитину за допомогоюременівбезпеки | Законодавство посилається на використання «спеціальних засобів», які будуть використовуватися разом із ременем безпеки для перевезення дітей до 12 років і 145 см |
Визначені стандарти для спеціальнихзасобів, щодаютьзмогупристебнутидитину за допомогоюременівбезпеки | ні |
Правозастосування\ виконання вимог законодавства | 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 |
% використання спеціальнихзасобів, щодаютьзмогупристебнутидитину за допомогоюременівбезпеки | — |
Національне законодавство щодо використання мобільних телефонів під час керування автомобілем | так |
Заборона на використання мобільного телефону у руці | так |
Заборона використання фурнітури для мобільного телефону | ні |
Національне законодавство щодо вживання наркотиків та керування автомобілем | так |
Смертність за категоріями учасників дорожнього руху
Водії чотирьох колісного та легкового та легкового транспорту 16%
Пасажири чотирьох колісного та легкового та легкового транспорту 18%
Користувачі моторизованого 2- та 3- колісного транспорту 9 %
Велосипедисти 7%
Пішоходи 42%
Водії та пасажири великогабаритного транспорту 1%
Водії та пасажири автобусів 1%
Інші 7 %
За той час, поки готувався звіт ВООЗ у законодавстві України відбулися певні зміни. А саме: схвалено Стратегію підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року (розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.06.2017 № 481–р), затверджено План заходів щодо реалізації Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року (розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 № 231-р). Постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2018 р. № 153 «Про утворення Координаційної ради з безпеки дорожнього руху», якою затверджено положення та склад Координаційної ради. Головою ради є Прем’єр-Міністр України, що свідчить про пріоритетність питання для Уряду. Рада є тимчасовим консультативно-дорадчим органом Кабінету Міністрів України, утвореним з метою реформування системи безпеки дорожнього руху. Постанова Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 435 «Про затвердження Державної програми підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року» визначає фінансування заходів з безпеки дорожнього рухуза рахунок коштів державного дорожнього фонду, що передбачаються у Державному бюджеті України на відповідний рік для центральних органів виконавчої влади, відповідальних за її виконання, а також інших джерел, не заборонених законодавством. Державний замовник — Укрінфрапроект.
Статистика ДТП в Україні за 2018 рік (За даними Патрульної поліції України http://patrol.police.gov.ua/statystyka/)
Загалом ДТП за рік 150120
За добу 411
Загинуло 3350 (9 чоловік за добу)
Травмовано 30884 (85 за добу)
ДТП за участі велосипедистів: всього 1496, % до минулого періоду -10,3, % від усіх ДТП 6,2
ДТП за участі пішоходів: всього 8190, % до минулого періоду -12,3, % від усіх ДТП 33,7
ДТП з вини водіїв 12073
Загинуло 1058
Травмовано 16118
ДТП з постраждалими, скоєні з вини пішоходів
Всього 743
Загинуло 110
Травмовано 647
ДТП з постраждалими, скоєні з вини дітей
Всього 316
Загинуло 12
Травмовано 262
ДТП з постраждалими, скоєні за умови незадовільного стану доріг
Всього 221 (на 59,0 % більше, ніж у минулому році)
Загинуло 61 (на 64,9 % більше, ніж у минулому році)
Травмовано 309 (на 29,3 % більше, ніж у минулому році)
ДТП з постраждалими, скоєні з вини водіїв автобусів:
Всього 163
Загинуло 28 (47,4 % більше, ніж у минулому році)
Травмовано 427
Керування автомототранспортними засобами у нетверезому стані (ДТП з постраждалими)
Загалом 968
Загинуло 87
Травмовано 1306
Перевищення встановленої швидкості руху (ДТП з постраждалими)
Всього 275
Загинуло 52
Травмовано 352