
Режим дня — чіткий розпорядок життя протягом доби, що передбачає чергування неспання та сну, а також раціональну організацію різних видів діяльності. Правильно організований режим дня — необхідна умова нормального розвитку дитини, зміцнення її здоров’я, підтримання високого рівня фізичної й розумової активності. При складанні режиму дня для школяра важливо правильно розподілити навантаження, чергуючи роботу та відпочинок, розумові й фізичні заняття, а також враховуючи звички, характер і стан здоров’я самої дитини. Режим дня, що відповідає віковим потребам дитини, має велике виховне значення, привчаючи її до порядку й організованості.
До того ж, дотримання режиму впливає на розвиток нервової системи, виробляючи звичку до певної діяльності, та запобігає виникненню негативних емоційних станів і перевтоми.
Оскільки всі процеси в організмі носять ритмічний характер, регулярність окремих елементів режиму та їхнє чергування сприяють нормальному функціонуванню та чіткій взаємодії всіх органів і систем.
Основними компонентами розпорядку мають бути:
- сон;
- перебування на свіжому повітрі (прогулянки, рухливі ігри, заняття фізкультурою й спортом);
- навчальна діяльність у закладі освіти та вдома;
- відпочинок за власним вибором (вільний час);
- заняття в установах додаткової освіти, гуртках;
- прийом їжі; особиста гігієна.
Тренуємо навичку За здатність керувати своїм часом і дотримуватися планів відповідає передня поясна кора головного мозку. Цій ділянці потрібно багато часу, щоб дозріти і навчитися самоконтролю. Нейробіологи відзначають, що мозок людини повністю готовий до планування лише з 17 років, однак це не означає, що потрібно відкладати це питання до повноліття.
Важливо пам’ятати, що дитина навряд чи навчиться вчасно вставати і лягати, вчити уроки в термін і планувати своє дозвілля, якщо у її батьків проблеми з плануванням часу. Як правило, організовані люди передають цю навичку своїм дітям. А ті, хто постійно спізнюється і порушує дедлайни, прирікає дитину на такий же розпорядок. Якщо у вас є проблеми з режимом, саме час зайнятися їх вирішенням, заодно показавши дитині, як це важливо і зручно.
Режим і ритуали.До першого класу дітям для дотримання режиму дня необхідні ритуали і послідовність дій. Чим чіткіше і простіше розписаний режим дня, тим краще для малюка. Важливо, щоб всі справи виконувалися в чіткій послідовності і підкріплювалися ритуалами.
Наприклад, якщо відхід до сну супроводжується читанням книги, дитина буде з великим задоволенням відправлятися в ліжко. Якщо під час водних ранкових процедур вона дивиться супроводжуюче відео з мультяшками, які чистять зуби, вона буде займатися цією справою з більшою охотою. Для дошкільнят важливо не порушувати розпорядок, до якого вони звикли. Дитину не бажано квапити, пропускати один з ритуалів або змінювати послідовність виконання.
Система підкріплення. .Якщо все йде за планом, дитина себе спокійно і безпечно. Щоб дитині було приємніше виконувати завдання, можна намалювати режим дня на ватмані, прикрасивши його і оформивши наклейками. Такий підхід допоможе вам позбавитися від постійних нагадувань. Досить буде запропонувати дитині звіритися з графіком, дізнавшись, чи всі справи вона виконала на сьогодні.
Щоб допомогти дитині слідувати розпорядку дня, необхідно створити систему негативних і позитивних підкріплень. Варто обговорити їх з дитиною, щоб вона розуміла, до чого призводить та чи інша поведінка. Це не означає, що потрібно «оплачувати» дотримання графіка. Але можна запропонувати якесь приємне заохочення за дотримання режиму протягом усього тижня. Негативне підкріплення працює не гірше, якщо дитина заздалегідь знає, до чого призведе невиконання домовленостей.
Для малюка дуже важливо отримувати похвалу і підтримку в процесі виконання завдань. Не забувайте про це, адже всім людям приємна увага, а діти її потребують ще більше, ніж дорослі.
Не порушуйте правила Якщо вам вдалося розділити відповідальність за ті чи інші ритуали і домашні турботи, важливо не порушувати їх. Якщо ви домовилися з дитиною, що прибирати за котом — її завдання, не потрібно робити це за неї. Безумовно, набагато швидше і зручніше самому вирішити це питання, зробивши, таким чином, роботу за дитину. Але це знімає з неї відповідальність, звільняючи від домовленостей.
Пам’ятайте, що постійне повторення одних і тих же дій дуже скоро перетвориться в звичку, і вам буде набагато легше справлятися з організацією дня школяра.