В умовах воєнного стану створення безпечного освітнього середовища є одним із першочергових завдань, виконання якого має реалізувати право на безпечні та нешкідливі умови навчання та забезпечення прав дітей на освіту.
Безпечне середовище навчання включає:
—Забезпечення водою гарантованої якості навчальних приміщень, харчоблоку, умивальників в санвузлах. Крім того, в начальному закладі повинен бути організований питний режим, і кожна дитина за потреби може отримати питну воду.Це може бути кип’яченаь вода, фасована (бутильована) вода промислового виробництва або доочищена вода.
-Відсутність шкідливих речовин в повітрі ( формальдегід, фенол, вуглекислий газ, чадний газ,радон тощо). Формальдегід та фенол можуть надходити в приміщення від оздоблювальних будівельних матеріалів, від меблів,.виготовлених на основі формальдегідних смол при порушеннях технології виготовлення:, радон може надходити із земних порід та будівельних матеріалів; вуглекислий газ-продукт життєдіяльності людини. Вміст вищезазначених речовин в повітрі навчальних приміщнь не повинен перевищувати гранично допустимі концентрації (ГДК) згідно чинних санітарних нормативів. У зв”язку з цим керівники закладів та засновники повинні організувати лабораторний контроль за вмістом вищезазначених шкідливих речоовин.
—Дотримання нормативів мікроклімату (температури та вологості повітря в навчальних приміщеннях). Так, температура повітря в класних кімнатах має бути 17-20град., відносна вологість 40-60%.
—Достатня освітленість в навчальних приміщеннях;Достатня освітленість в навчальних закладах повинна забезпечуватись в основному за рахунок природного освітлення, яке повинно падати зліва на робочу поверхню. Недопустимо закривати вікна шторами, жалюзями (якщо це не викликано попаданням прямих сонячних променів). На підвіконнях не рекомендується ставити високорослі кімнатні рослини, для цього слід використовувати спеціальні підставки на підлозі. В осінньо-зимовий період необхідно додатково використовувати штучне освітлення, особливо це актуально для закладів, які навчаються в другу зміну. Штучна освітленість повинна забезпечуватись лінійним джерелом світла, тобто мати більшу поверхню світильників, що сприяє рівномірному розподілу світла в приміщенні. В навчальних приміщеннях рекомендується використовувати люмінісцентні лампи з переважним спектром білого, холодно-білого світла. Не допускається установлювати в одному приміщенні лампи різних спектрів. Згідно чинних нормативів штучна освітленість на робочих поверхнях в навчальних кабінетах повинна бути не менше 400 люкс, в закладах дошкільної освіти-не менше 300люкс. (відповідно не менше 25 Вт/кв.м і 20-23Вт/кв.м ) при люмінісцентному освітленні.
Засновники (керівники ) закладів повинні організувати проведення вимірювань освітленості щорічно
-Дотримання санітарно-гігієнічних вимог до прибирання, провітрювання приміщень (Це забезпеченість закладів миючими, дезінфекційними засобами, організація провітрювання навчальних приміщень до початку уроків, на перервах та рекреацій під час уроків).
—Створення умов для дотримання особистої гігієни учасниками навчального процесу (це забезпечення умивальників в усіх приміщеннях холодною та гарячою проточною водою, наявність рідкого мила, електрорушників або паперових рушників тощо)
-Організація якісного, безпечного та повноцінного харчування харчування згідно Постанови КМУ №305. Крім організації щоденного контролю з боку адміністрації та медичного працівника за організацією харчування, керівники закладів або субєкти підприємницької діяльності, які організовують хпрчування дітей, повинні забезпечити лабораторний контроль якості та безпечності страв, а саме: дослідження готових страв за мікробіологічними показниками, змивів на мікробне забруднення з поверхонь на харчоблоці та калорійності готових страв.
Крім того, заклади освіти повинні бути укомплектовані медичними працівниками. ( у разі їх відсутності укладається договір з закладом охорони здоров’я про медичне обслуговування учнів).
Заклади освіти повинні забезпечити формування гігієнічних знань, умінь і навичок учнів, засад здорового способу життя.
Відповідно до санітарних регламентів для закладів загальної середньої та дошкільної освіти засновник(засновники) закладу повинен забезпечити організацію лабораторного контролю вищезазначених факторів безпечного середовища.
В період підготовки закладів освіти до нового 2023-2024 навчального року за заявами Центрів фінансування Суворовського та Київського районів м.Одеси фахівцями лабораторій ДУ «Одеський ОЦКПХ МОЗ» було проведено лабораторні дослідження якості питної води та вмісту шкідливих речовин в навчальних примішеннях та тичасових укриттях. .Всього досліджено 110 проб води, 220 вимірювпань радону, 440 проб повітря на вміст формальдегіду. Робота в цьому напрямку буде продовжена восени- будуть проводитись вимірювання освітленості, вміст вуглекислого газу.
Батьки дітей в цих районах можуть бути спокійними за безпечні умови перебування та навчання дітей.